کشتـي و سـدره لباس نيـايش
زرتشت پدر ايران باستان
درود بر ايرانيان

سدره پيراهني است گشاد با آستيني کوتاه و بدون يقه که از 9 تکه پارچه که در گذشته از جنس پشم ، پنبه و يا ابريشم دوخته مي شد ، اما در حال حاضر سدره معمولاً از پنبه تهيه ميشود . سدره در جلو از گريبان به پايين چاکي دارد که تا به سينه ميرسد و در انتهاي آن کيسه کوچکي قرار گرفته که به عقيده زرتشتيان مومن و معتقد کيسه کرفه ناميده ميشود و معتقدند که کنشهاي نيک و سودمندي که در زندگي روزمره از آنها سر ميزند در آن جاي گرفته و ذخيره ميگردد . سدره لباس ويژه پاکي است که نشان بندگي اهـورا مـزدا است و يک زرتـشتـي موظف است در تمام لحظات بجز مواقع خاص آنرا به تن داشته باشد .
سدره پوشي معمولا در بين 7 تا 15 سالگي طي مراسمي که توسط موبد انجام ميشود صورت مي گيرد و پس از آن فرد رسماً در جامعه مذهبي پذيرفته ميشود و همواره بايد کشتي و سدره را به تن داشته باشد و نمـازهاي روزانه را بجاي آورد . کسي را ميتوان زرتـشتـي مومن و واقعـي بشمار آورد که سدره پوشيده و کشتي بسته باشد.
کشتي بندي است باريک و بلند که از 72 نخ پشم گوسفند توسط زن موبد بافته ميشود . اين 72 نخ را هنگام بافتن به شش قسمت که هر يک داراي دوازده رشته است تقسيم ميکنند و به هم مي بافند . عدد هفتاد ودو کنايه از هفتاد و دو فصل يسنا است و عدد دوازده اشاره به دوازده ماه سال و عدد شش اشاره به شش گهنباردارد ، سه دور بستن کشتي به دور کمر و بر روي سدره اشاره به سه بنياد آئيني دين اشو زرتـشت يعني انديشه نيک ، گفتار نيک و کردار نيک دارد و پيوسته آنرا يادآوري مي کند .
کشتي را بايد همواره پيش از خوردن غذا يا پس از آن و همچنين قبل از خواب و بعد از بيدار شدن و پيش از رفتن به آتـشکده و آتـش ورهـرام (2) و خواندن اوستـا و نمـازهاي روزانه نـو کـرد .در ضمن براي پاکي تن بايد پس از استحمام کشتـي نـو شود . براي کشتي نو کردن شخص بايد پس از شستن دست و روي ، به هنگام خواندن سروش باج وقتي به « نمس چايا آرمي تش ايجاچا » ميرسد کشتي را باز کرده و پس از اتمام سروش باج به خواندن اوستـاي کشتـي بپردازد و در حين سرودن اوستـاي کشتـي به ترتيب زير دوباره کشتي را بر روي سدره به کمر ببندد که اين کار همواره بايد در حال ايستاده انجام شود .
ابتدا دو سر کشتي را در دست گرفته و ضمن خواندن اوستاي کشتي پس از رسيدن به جمله « شکست اهريمن باد» بايد با دست راست سه بار بر روي دست چپ زد ، سپس در ادامه وقتي« مس و وه وفيروزگر باد » خوانده ميشود بايد وسط کشتي را پيدا کرد وکشتـي را بوسيد و پس از « خشنوتره اهورهه مزدا » دوم بهنگام خواندن اشـم وهو کشتـي بدور کمر ميزان مي شود . در ادامه سرايش اوستاي کشتي در يتااهووئريو اول در « شيوتنه نام » در قسمت جلو با دست راست گره اول زده ميشود و عيناً در يتـااهووئريو دوم در « شيوتنه نام » در قسمت جلو با دست چپ گره دوم زده ميشود . خواندن اوستا ادامه پيدا کرده و در هنگام خواندن اشم وهو در « استي اشتا» گره اول با دست راست در پشت سر زده ميشود و در « استي اشتا» دوم ، گره دوم با دست چپ در پشت سر زده ميشود . مابقي اوستاي کشتي تا به آخر خوانده ميشود و بدين شکل کشتي نو کردن به پايان مي رسد .
نيايش کشتي داراي دو قسمت پازند ميباشد که بخش اوستـايي آن در ميانه قرار گرفته است . در ادامه مطالب مرتبط با لباس نمـاز بايد اضافه کرد که به هنگام خواندن نيايش سر بايد پوشيده باشد و چنانچه نمازگزار تا سه گام نزديک آتـش ايستاده باشد بايد دهان خود را نيز با پارچه اي بنام پـنام بپوشاند .

style="color: rgb(255, 0, 0);">   babak

 



نظرات شما عزیزان:

Mehrad
ساعت2:04---2 آبان 1389
chera migan zartoshtia atish parastan? n
پاسخ:با درودی بی کران:زرتشتیان هیچگاه آتش پرست نبودند ولی برای آتش احترام و قداست خاصی قائلند. مانند مسلمانان که برای کعبه احترام قائلند، حال آیا مسلمانان کعبه را میپرستند؟ قبله مسلمانان کعبه و قبله زرتشتیان آتش است. با سپاس بابک


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ 26 خرداد 1389برچسب:, توسط بابك |